חיפוש

מי רשאי להגיש התנגדות לצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונו של אדם לגבי חלוקת נכסיו לאחר מותו. בדרך כלל, צוואות שנכתבות על ידי אנשים פרטיים תקפות ומכבדים אותם. עם זאת, ישנם מצבים שבהם עלולה להיות התנגדות לצוואה. התנגדות יכולה להיות מוגשת על ידי מי שסבור כי הצוואה אינה חוקית או ששינו אותה באופן שלא מאפשר להוציא אותה לפועל. אנחנו כאן בשביל לעזור לכם להבין מי רשאי להגיש התנגדות לצוואה ובאילו עילות משפטיות. כמו כן, נסביר איך אפשר להימנע מכך מראש. 

 

נימוקים להתנגדות לצוואה

ישנן מספר עילות משפטיות להגשת התנגדות לצוואה. הראשון הוא שמי שיצר את הצוואה הוא אינו בעל יכולת הקוגניטיבית לעשות זאת. המשמעות היא שהם לא היו שקולים ורציונאליים כאשר יצרו את הצוואה ולא הבינו את ההשלכות של החלטותיהם ביחס לרכושם.

העילה השנייה היא שהצוואה נוצרה בכפייה או בעושק. המשמעות היא שהאדם נאלץ ליצור את הרצון בניגוד לרצונו. העילה השלישית היא שהצוואה לא נערכה כראוי, כלומר לא נחתמה בהתאם לדרישות החוק. לכך כמובן מתווספות עילות נוספות.

התנגדות לצוואה

מי רשאי להגיש התנגדות לצוואה

בישראל, כל מי שיש לו עניין לגיטימי בעיזבון המנוח רשאי להגיש התנגדות לצוואה. זה כולל בני משפחה, מוטבים, נושים ובעלי עניין אחרים. עם זאת, לא לכולם יש את המעמד המשפטי להגיש התנגדות. בית המשפט ישמע רק התנגדויות של מי שנפגע ישירות מתוצאות הצוואה. לדוגמה, אם קרוב משפחה רחוק מגיש התנגדות, בית המשפט רשאי שלא לדון בה אם הוא אינו נהנה ישיר מהצוואה והדבר נראה לבית המשפט לא סביר.

 

הליך הגשת התנגדות לצוואה

הליך הגשת התנגדות לצוואה כרוך בהגשת התנגדות בכתב לבית המשפט. את ההתנגדות יש להגיש תוך פרק זמן מסוים לאחר הגשת הצוואה לבית המשפט. לאחר מכן יקבע בית המשפט דיון לשמיעת ראיות וטענות משני הצדדים. נטל ההוכחה הוא על הצד המגיש את ההתנגדות להוכיח כי הצוואה אינה תקפה.

אנחנו ממליצים שבין אם אתם בצד שמגיש את ההתנגדות ובין אם אתם בצד שרוצה שהצוואה תעמוד – תפנו לעורכי דין שיסבירו לכם את המצב המשפטי. כמו כן, רצוי לבחון אם ניתן להגיע לפשרות ביחס לכך ולחסוך זמן ומשאבים.

התנגדות לצוואה

תוצאות אפשריות של התנגדות לצוואה

אם ימצא בית המשפט כי הצוואה אינה תקפה, ניתן לבטלה, ונכסי המנוח יחולקו על פי דיני הירושה והצוואה. אם ימצא בית המשפט כי הצוואה תקפה, היא תעמוד על כנה, ונכסי המנוח יחולקו על פי תנאי הצוואה. במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי גם לבחור לשנות את תנאי הצוואה אם ​​הוא סבור שהם אינם הוגנים או לא מספקים כראוי נהנים מסוימים.

 

לסיכום

הגשת התנגדות לצוואה יכולה להיות תהליך מורכב ואמוציונלי וחשוב לפנות לייעוץ של עורך דין מנוסה על מנת להבין את העילות המשפטיות להגשת התנגדות ואת התוצאות האפשריות. בעזרת עורך דין יכולים בעלי עניין לנווט במערכת המשפט ולהגן על זכויותיהם בחלוקת נכסי הנפטר.

התנגדות לצוואה

אולי תאהבו גם את

פשעי אינטרנט
מהן עבירות מחשב ואינטרנט?

עולם המחשבים והאינטרנט פתח אפשרויות חדשות רבות עבור כולנו, אך יחד איתן צמחו גם סוגים חדשים של עבירות. עבירות מחשב ואינטרנט הם מעשים פליליים המבוצעים

קראו עוד »