חיפוש

אנחנו זוג הרוצים להתגרש – מאיפה מתחילים?

גירושין הם לא עניין קל אך גם לא מאוד נדיר. בישראל של ימינו זוגות רבים מגיעים להבנה שברצונם לפרק את החבילה הזוגית. לכן נשאלת השאלה – איך מתחילים תהליך שכזה? בכתבה הבאה נסביר כיצד מתחיל תהליך הגירושין.

 

מקבלים את ההחלטה הנכונה

ההחלטה להתגרש היא בהחלט לא דבר שקל לקבל. לרוב היא מתגבשת לאחר זמן רב של הבנה ועיבוד בין בני הזוג אשר מבינים שברצונם להיפרד זה מזאת. עם זאת במקרים רבים ההחלטה לא מתקבלת בלב שלם וקיימת התלבטות גדולה האם להישאר או להיפרד, למשל בגלל גידול הילדים, שותפות כלכלית או זיכרונות משותפים מימים עברו.

לכן מרגע שהתקבלה ההחלטה בדבר גירושין, אפשר לומר שהמשוכה הראשונה נחצתה ותהליך הגירושין החל. כפי שניתן להבין מדובר בתהליך מאתגר ועמוס במורכבויות כלכליות, משפטיות ורגשיות לרוב. לכן הצעד החיוני הבא להמשך התהליך הוא פנייה לגורמים מקצועיים שיוכלו לסייע לכם בו, כמו למשל הלנה שמחי – עורכת דין גירושין.

 

התביעה מתחילה

לאחר שהתקבלה ההחלטה בדבר גירושין יש להגיש תביעה לבית הדין הדתי שעוסק בעניינכם (בישראל גירושין נעשה לפי דתם של הזוג, כך שיהודים פונים לבית דין רבני, מוסלמים לבית דין שרעי וכדומה). תביעה זאת מתנהלת כתביעה משפטית לכל דבר והיא כוללת פרטים רלוונטיים על הזוג וילדיהם (אם ישנם כאלו), העילה לגירושין ותשלום אגרה נלווית.

תביעה זאת יכולה להיות מוגשת במעמד צד אחד בלבד ואז יש צורך למצוא סיבה מוצדקת לעילת גירושין ולקיום התהליך. לחלופין אפשר להגיע עם הסכם גירושין אשר מקובל על שני הצדדים ויקל על קבלת התביעה.גירושין לרוב כוללים בתוכם לא רק את הפסקת הזוגיות אלא גם משמעויות נוספות כמו פיצול כלכלי, פיצול בגידול הילדים והיבטים נוספים.

לבית הדין הרבני אין סמכות בעניינים אלו אך הוא יכול לפסוק בהם במידה ומאפשרים לו "לרכוש סמכות" על עניינים הקרובים לדין הגירושין (למשל חלוקת רכוש). לחלופין אפשר לפנות בעניינים הנלווים לגירושין לבית המשפט לענייני משפחה אשר יפסוק בסוגיות של משמורת, רכוש, מזונות וכיוצא בזה.

במידה ולא נחתם הסכם ממון טרם הנישואים או במהלכם, הגירושין עשויים לכלול ויכוחים מרים בנושא, אשר עלולים להתגלע גם לסכסוך משפטי. במרבית המקרים מוטב לפתור את ענייני הגירושין מחוץ לבית המשפט בעזרתם של מגשר ועורכי דין. עם זאת לפעמים עולה הצורך לתבוע זכויות רלוונטיות בבית המשפט הרבני או האזרחי. כך או כך, חשוב להצטייד בעורך דין מומחה בגירושין שיוכל לסייע לבן הזוג לדרוש את מבוקשו.

 

לא מזניחים היבטים אחרים

קיימת נטייה להתעכב בגירושין על המשמעות המשפטית והכלכלית של התהליך, אך אין ספק שמדובר גם במסע מטלטל רגשית לבני הזוג, לילדיהם ולכל הנוגעים בדבר. לכן חשוב לא לקפח צד זה ולוודא שכולם עושים את המיטב על מנת לצאת מחוזקים מהסיטואציה. במידת הצורך מומלץ מאוד לפנות לטיפול נפשי רלוונטי.

זוג שרוצה להתגרש

 

 

אולי תאהבו גם את