חיפוש

לא שרלוק הולמס – ההבדל בין הסרטים והמציאות בחקירה הפרטית

מי מאיתנו לא מכיר את שרלוק הולמס? הבלש הבריטי בעל האינסטינקטים החדים וחוש ההומור המשובח, שמציל כל פעם את המצב בממלכה הבריטית. למרות הזוהר והאקשן שעוטף את הדמות המיתולוגית הזאת, חקירה פרטית היא עניין די שונה מכפי שהיא מוצגת בסרטים. חוקר פרטי יסייע לכם להשיג ראיות בעבור מקרים מסוימים, אך אם אתם מתכננים לשכור חוקר כזה, דעו כי לא כל מה שרואים בסרטים בהכרח נכון. 

 

קצת על חוקרים פרטיים

חוקרים פרטיים הם אנשי מקצוע, שמטרתם היא לאסוף ראיות ולסייע לכל אדם החפץ בשירותם להבין פרטים על אירועים שונים בחייו. חוקר פרטי יכול לסייע לאדם החושד בבגידה של בן זוגו מצד אחד, אך גם לבעל עסק שחושד שאחד העובדים שלו גונב ממנו כספים במסגרת העבודה.

חקירות פרטיות הן עניין המצריך חשיבה, יצירתיות והבנה בתחום. חוקרים פרטיים הם אנשי מקצוע לכל דבר ועניין. לרוב אלו יהיו שוטרים או בלשים לשעבר, שהחליטו לפנות אל קריירה בתחום אך בתור עצמאיים ולא מטעם המדינה. גם אנשי מצ"ח שסיימו את שירותם הצבאי נוטים לפנות לתחום זה.

 

עמידה בחוקים

כפי שכבר ציינו, יש הבדלים בין חקירה פרטית בסרטים לבין חקירה פרטית בעולם האמיתי. בסרטים כמו שרלוק הולמס ודומיהם, דמות החוקר או הבלש הפרטי היא דמות נועזת, שבמקרים רבים מחליטה לעשות צדק, גם אם יש צורך לכופף מעט את החוקים. במציאות, חוקר פרטי מחויב לפעול לפי חוקי המדינה.

חוקר פרטי לא יכול לעבוד סתם כך. לא כל אדם רשאי להציג את עצמו בתור חוקר פרטי, אלא רק מי שיש לו רישיון מטעם המדינה. שלא כמו בסרטים, שם שוטר לשעבר יכול להחליט שהוא מבצע חקירה פרטית מטוב ליבו, במדינת ישראל קיימת רגולציה על חקירות פרטיות. הרישיון ניתן מטעם משרד המשפטים למי שעומדים בקריטריונים ברורים.

 

שיטות חקירה שונות

הפעילויות שמבצע בלש פרטי בסרטים כוללות במקרים רבים עימות פיזי עם החשוד. הבלש בפרטי תופס אותו בהפתעה וסוחט ממנו מידע באמצעות כוח פיזי. במציאות, שיטות החקירה של בלשים פרטיים שונות באופן מהותי. לחוקר פרטי אין סמכות להפעיל כוח על חשוד, שכן הדבר מהווה עבירה חמורה על החוק.

 

רחוקים מעולם הזוהר

חוקרים פרטיים מבצעים עבודה חשובה, אך עבודה שאינה נוצצת במרבית המקרים. צילומים מרחוק, מעקבים ואיסוף ראיות שונים מהעבודה הזוהרת של הבלשים הפרטיים בסרטים, שחווים סצנות אקשן, פעולה ומרדפים מותחים ברחובות ובכבישים.

 

בעל עסק לכל דבר ועניין

אנחנו כמעט ולא נחשפים לזה בסרטים השונים, אך חוקרים פרטיים הם בסופו של דבר בעלי עסק. חקירה פרטית עולה כסף, ישנם חוקרים פרטיים רבים שניתן לפנות אליהם וכל עניין החקירות הפרטיות הוא שוק של ממש. בסרטים רבים, הבלש הפרטי מבצע חקירה מחמלה או אמפתיה, אך לא כך הדבר במציאות.

חקירות פרטיות

אולי תאהבו גם את

חקירת משטרה
כך נפעל כאשר נזומן לחקירה

זימון לחקירה במשטרה זהו בהחלט רגע מטלטל המעלה אצל רבים מאיתנו שאלות וחששות מסוימים. למען האמת, מדובר בחששות מוצדקים למדי, היות ולמהלך החקירה והתשובות שיינתנו,

קראו עוד »