חיפוש

כך נפעל כאשר נזומן לחקירה

זימון לחקירה במשטרה זהו בהחלט רגע מטלטל המעלה אצל רבים מאיתנו שאלות וחששות מסוימים. למען האמת, מדובר בחששות מוצדקים למדי, היות ולמהלך החקירה והתשובות שיינתנו, קיימות השלכות מהותיות על המשך הדיון והאפשרות להגיש כתב אישום נגדכם. אז כיצד מומלץ לפעול כאשר מוזמנים לחקירה? הנה לפניכם כל המידע החשוב בנושא

 

מהי חקירה באזהרה?

חקירה באזהרה היא מונח הלקוח מעולם המשפט הפלילי, כאשר לאחר הגשת תלונה במשטרה, התיק הפלילי מגיע לידי קצין משטרה, שמחליט האם קיימת עילה סבירה לזמן את החשוד לחקירה באזהרה. חקירה באזהרה מתחילה בדרך כלל באזהרת החשוד כי כל דבריו שיעלו במהלך החקירה יכולים לשמש נגדו ולהביא להגשת כתב אישום נגדו.

כדאי לדעת כי גם עדות רגילה יכולה להתפתח לכדי חקירה באזהרה ובמקרים כאלו, על החוקר להזהיר את העד כי מעתה הוא הופך לחשוד הנחקר באזהרה. כך, נחקר אשר לא נערך כראוי לחקירה, יכול בקלות למעוד בלשונו ולהביא לביסוס חשדות ואישומים כנגדו, גם אם לא התכוון לכך.

 

מי הם הגופים המוסמכים להזמין לעדות / לחקור באזהרה?

בישראל ישנם מספר גופים ויחידות אכיפה הרשאים לזמן כל אזרח בישראל למתן עדות ו/או חקירה באזהרה ובין הבולטים מביניהם נמצאים:

  1. משטרת ישראל (ימ"ר, להב 433, יאח"ה ועוד)
  2. רשות ניירות ערך
  3. רשות המיסים (חקירות מכס, חקירות יהלום, חקירות מע"מ, חקירות מס הכנסה ועוד)
  4. ביטוח לאומי

 

 

כיצד עלינו לפעול כאשר מקבלים זימון לחקירה?

אי הכנה ראויה לחקירה עלולה להביא לתוצאות מרחיקות לכת וביסוס חשדות ואישומים נגדנו ולפיכך, כאשר מקבלים זימון לחקירה, מומלץ לפנות בהקדם לשירותיו של עורך דין פלילי מומלץ אשר ייתן לנו ייעוץ לפני החקירה, ייעוץ הכולל את פירוט הזכויות שלנו והכוונה כיצד ואיך עלינו לפעול ולהתנהג במהלך החקירה.

על אף שאנשים רבים נוטים לחשוב כי הגעה עם עורך דין פלילי מהווה מעין הודאה באשמה, חשוב לדעת כי מדובר בזכות לגיטימית המעוגנת בחוק, כאשר ייעוץ מקצועי עם עורך דין מהווה פעמים רבות את נקודת ההבדל בין סגירת התיק ללא אישום לבין העמדה לדין.

 

זכויות בסיסיות של הנחקר שכדאי להכיר

ייעוץ מוקדם יסייע לכם לעבור בצורה אופטימלית את שלב החקירה, כאשר בין הזכויות הבסיסיות של הנחקר שכדאי להכיר נמצאות:

הזהרת החשוד

לפני תחילת חקירה הנחקר צריך לקבל מספר אזהרות בסיסיות הנוגעות להאשמות המופנות כלפיו, זכויותיו והליך החקירה עצמו.

הזכות לשתיקה

לנחקר קיימת הזכות שלא להשיב לשאלות החוקרים, אך בכדי להימנע מחיזוק החשדות במקרה כזה, מומלץ לקבל ייעוץ מקדים כיצד להשתמש בזכות זו בחכמה.

תיעוד החקירה

כל חקירה צריכה להיות מתועדת ולפני שאתם חותמים על פרוטוקול החקירה, כדאי לקרוא היטב את הרשום ולא להסתמך על תיעודים חזותיים או קוליים.

 

לסיכום

כל אזרח בישראל יכול לקבל זימון לחקירה באזהרה, אשר ללא הכנה וייעוץ מוקדם עם עורך דין מקצועי, יכולה להתפתח לביסוס האשמות נגדכם. לפיכך, מיד עם קבלת הזימון חשוב לפנות לשירותיו של עורך דין פלילי מנוסה, אשר יסביר לכם על הליך החקירה, זכויותיכם וכיצד להשתמש בהן בצורה חכמה ויעילה.

חֲקִירָה

אולי תאהבו גם את