חיפוש

חשיבות חוות הדעת בתיקים פסיכיאטרים

חוות דעת בתיקים פסיכיאטרים מוגשת בדרך כלל בשל סיבות שונות וביניהן: במסגרת הגשת תביעת נזיקין, במסגרת הגשת תביעה בגין פגיעה נפשית ועוד. חוות דעת רפואית בתיקים פסיכיאטריים נדרשת כחלק מהליכים משפטיים או רפואיים שלגביהם מתקיים דיון מסוים. 

לרוב, כתיבה של חוות דעת פסיכיאטרי דורשת בדיקה של עדויות, באיסוף מסמכים רלוונטיים ועוד. רק  לאחר סריקה של החומר הרלוונטי, מחליטים אם לכתוב חוות דעת פסיכיאטרית בנוגע לנושא שלגביו מתנהלים ההליכים.

נחיצותה של חוות דעת פסיכיאטרית באה לידי ביטוי בהכרעת תיקים משפטיים שונים, כמו גם בוועדות ערר. לרוב, בדיונים בנושא מסוים, חוות הדעת הפסיכיאטרי מצבת במרכזו של הדיון ומסייעת לשופט להכריע את ההחלטה בנוגע לתיק.

 

חוות דעת פסיכיאטרית בדיונים בבית המשפט

חוות דעת פסיכיאטרית לבית משפט מטרתה לבסס את טענותיו של התובע ולפיכך, היא נכתבת ע"י רופא מומחה שעוסק בתחום בו דנה התביעה. במצבים בהם מטופל עבר בין כמה רופאים, בשל סיבות שונות, נדרש להתייחס לרקע הרפואי והטיפולי שלו ולכן, נדרשת חוות דעת רפואית. כשמדובר בתיקים פסיכיאטרים, נדרשת התייחסות של פסיכיאטר מומחה בנוגע למצבו הנפשי של המטופל, שאותה יש לנסח בכתב חוות דעת.

 

חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים

לרוב, חוות דעת פסיכיאטריות נכתבו למטרות שונות, הן כאשר מדובר בהליך פלילי או משפטי מסוים. כאשר נדרש, למשל, להעריך את תפקודו הקוגניטיבי של אדם שרוצה לכתוב צוואה, נדרש לנסח כתב חוות דעת פסיכיאטרית, בנוגע למצבו הנפשי, בכדי שניתן יהיה להחליט אם הוא כשיר לכתיבת הצוואה.

 

הוכחת נזק נפשי באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית

כשאם מעוניין להוכיח כי הוא ניזוק נפשית, עליו לצרף לתביעה שמגיש גם כתב חוות דעת פסיכיאטרית, שמטרתה לשמש כראיה למצבו הנפשי. משום כך, לכתב חוות דעת פסיכיאטרית ישנה חשיבות גבוהה מאוד, שכן, היא עשויה להשפיע על סיכוייה של תביעה. בהתאם לנאמר, יש לוודא כי חוות דעת פסיכיאטרית נכתבת באופן מקצועי ואיכותי, משום שחוות דעת איכותית וממוקדת עשויה להשפיע מאוד על גובה הפיצוי שיפסק לטובת התובע.

 

בחירת פסיכיאטר מומחה לכתיבת חוות דעת

ככלל, את הבחירה בפסיכיאטר מומחה למטרת כתיבת חוות דעת משפטית כדאי לבצע עפ"י כמה קריטריונים:

  • מומחיות – עליו להיות מומחה בתחום הפסיכיאטריה ובנוסף גם, בעל הבנה בהלכים משפטיים.
  • מוניטין של הפסיכיאטר – ככל שהפסיכיאטר הנבחר יהיה בעל שם גדול בתחום, כך יגדל הסיכוי שחוות הדעת שיכתוב תקבל יחס ומשקל רב יותר.
  • ניסיון – הפסיכיאטר שיכתוב את חוות הדעת נדרש להיות בעל ניסיון גם בהופעותיו בבית המשפט. יש לקחת בחשבון, שבית המשפט עשוי לזמן את הפסיכיאטר למתן עדות בזמן הדיון המשפטי והפסיכיאטר יאלץ להתמודד עם שאלות לא קלות. מסיבה זו, חשוב שהוא ידע להתבטא באופן רהוט וידע לבטא את טענותיו, כך בית המשפט יסכים לקבל אותן.

פגיעה נפשית

 

אולי תאהבו גם את