חיפוש

האם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים צריכים להתמודד לבד מול הרשויות?

לרוב, הורים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים אינם נוטים לדבר הרבה על הקושי שלהם. לרוב כאשר הם מדברים על כך, זה ביניהם ובין עצמם. הם משתפים בעיקר על ההתמודדות להיות הורה לילד בעלי צרכים מיוחדים. לרוב הורים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים מרגישים שאפילו עליהם להקצין את המצב של ילדיהם על מנת לקבל סיוע מהמדינה. עליהם להתמודד עם המצב לבדם?

 

מרגישים במלחמה

הורים לבעלי ילדים מגבלות, חווים הרבה קשיים בגידול הילדים שלהם, אפילו בפעולות הפשוט ביותר ביום יום. אך מרגישים שהם במלחמה מתמדת מול ועדות שונות. על מנת לקבל חינוך מיוחד, הם נאלצים לאבק במשרד בחינוך למשל. בתקופה האחרונה הם אפילו חשים שמתרחשת רפורמה שמקשה עליהם יותר, במקום לעזור להם מול הקשיים שלהם.

 

מה יכול לעזור להורים של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים יכולים לחוות המון קשיים והרבה מעמסה ריגשית. לרוב הלחצים שלהם הם בעלי השפעה שלילית על חיי הילדים וגם ההורים. ההבדל העיקרי בין הורים המתמודדים טוב יותר לתנאים ובין הורים שלא הוא בעיקר החוסן הרגשי. חוסן ריגשי הוא בעיקר עבור אותם אנשים שמתמודדים עם קושי אך מפגינים הסתגלות חיובית.

למעשה הגורם לחוסן נובע מכמה גורמים: אופטימיות, סגנון ההתמודדות, תמיכה חברתית ותחושת השליטה. ישנם הורים המפתחים את הגורמים הללו באופן יותר טבעי, אך ישנם הורים שצריכים יותר הכוונה בנושא. אחד המקורות להכוונה של הורים יכול להיות בעזרת עזרה מקצועית, ייעוץ וליווי ובמיוחד בטיפול פסיכולוגי.

 

התמודדות מול רשויות

בשנים האחרונות, קמו עמותות שונות בכדי לעזור להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים להתמודד טוב יותר. שותפות אלו החלו מהרצון להגיע אל הורים לילדים בעלי מגבלות, וכך לעזור להם להדק את הקשרים הקהילתיים שם. עמותות אלו עוזרות להורים להתמודד מול הרשויות, גורמי רווחה וגם מול אנשי מקצוע. הורים המשתתפים בהדרכות אלו, יכולים לעזור אחד לשני מעצמם היותם קהילה.

לרוב ההזדהות הגדולה ביותר היא בקרב אנשים שחווים דבר דומה ויכולים ללמוד מהורים שחווים את אותם הקשיים שלהם. כך הורים יכולים ללמוד מהורים אחרים על האופן בו הם מתמודדים, ולסגל לעצמם שיטות התמודדות מול הקשיים שלהם. כוחה של קהילה מאוד חזק, ובעיקר יכולה לחזק את ההורים המתקשים מול הרשויות שמקשות לרוב על ההורים. הורים יוכלו לקבל ארגז כלים בכדי להתמודד ולהתחזק אל מול רשויות.

 

לסיכום

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, מתמודדים בכל יום באתגרים שונים. אחד מהאתגרים הגדולים ביותר היא ההתמודדות היום יומית של ההורים היא ההתמודדות הפשוטה ביותר בפעולות הכי שגרתיות. בנוסף לקושי זה, הורים מתמודדים רבות עם הרשויות בנוגע לזכויות של ילדיהם. לרוב, מומלץ לקבל ליווי על מנת לפתח חוסן נפשי אל מול המצב הנתון, אך התמודדות מול רשויות מומלצת להיעזר בקהילה שמבינה את המצב שלכם. למידע נוסף כנסו – allrights.co.il.

כל המשפחה שמים יד אחד על השני
כל המשפחה שמים יד אחד על השני

אולי תאהבו גם את