חיפוש

הכלב הוא חברו הטוב של האדם – 3 שיטות לאילוף כלבים

אילוף כלבים הוא חלק בלתי נפרד מקליטה אופטימלית של הכלב בבית המשפחה, הרגלתו והתאמתו לחיים בבית, בהתאם לצרכים של בני הבית. הכלב הופך לחלק בלתי נפרד מהמשפחה, ולכן אין להקל ראש בתהליך האילוף והחינוך שלו. אך אין שיטה אחת אבסולוטית לאילוף. ישנן כמה שיטות עיקריות לאילוף כלבים, עליהן נפרט במאמר זה. 

 

אין אמת אחת

כאמור, אין פתרון קסם אחד או מתכון אחד מוצלח לאילוף הכלב שלכם. בדומה לחינוך ילדים, ייתכן וכמה תשובות ושילוב של מספר טכניקות אילוף יהיה הדבר הנכון ביותר עבור הכלב שלכם.

כל מקרה לגופו, וכל כלב הוא עולם ומלואו עם הרגלים, התנהגויות וצרכים שונים, ועל הבעלים להיות קשוב ופתוח להתחיל תהליך מעמיק של היכרות עם הכלב והבנת המצב שלו. אז יש כמה שיטות לאילוף כלבים בהן דוגלים מאלפים רבים והן מיושמות על ידי בעלי כלבים בכל הארץ.

 

אילוף בשיטה חיובית

השיטה הנפוצה ביותר ללימוד פקודות בסיסיות וליצירת חוויה חיובית של אילוף עבור הכלב, היא השיטה החיובית. היא כנראה הדרך הטובה ביותר ליצירת קשר בריא בין הבעלים לכלב, אך לא תמיד תהיה האפקטיבית ביותר.

למשל, פקודת "אליי" שמטרתה לוודא שהכלב יגיע אל הבעלים גם אם הוא משוחרר מרצועה ומרוחק, אולי תעבוד עם חטיפים ובסביבה נטולת גירויים, אך במידה ויתקרב כלב אחר או שהכלב ירצה לרדוף אחרי חתול, ייתכן וקבלת חטיפים לא תהיה חזקה מספיק. מדובר בשיטה שלא כוללת תיקונים שליליים לכלב ויצירת קשר בין תחושת כאב לפעולה שלילית שהכלב עושה.

 

אילוף בשיטת קליקר

קליקר הוא אמצעי אילוף מוכר ביותר, שמשמיע צליל של "קליק" כאשר לוחצים עליו, והוא משמש בעיקר לעבודה מול גירויים. בדרך כלל המאלף או הבעלים ילחצו על הקליק מיד לאחר ביצוע פעולה חיובית מצד הכלב, ולאחר מכן יוגש לכלב חטיף. הכלב ילמד בסופו של דבר לקשר את הקליק לחטיף, כמו שהוא לומד לקשר חיזוק קולי ("כלב טוב") או חיזוק באמצעות חטיפים.

 

אילוף בשיטה מסורתית

השיטה הקלאסית משלבת חיזוקים חיוביים לצד חיזוקים שליליים אצל הכלב. לא כל המאלפים דוגלים בה, וחלק מבעלי הכלבים נוטים לסלוד ממנה, אך היא נחשבת לאפקטיבית. מצד אחד חיזוקים חיוביים על התנהגות חיובית, מצד שני המשלת ההיררכיה במשפחה, בעיקר במשפחה עם ילדים, כאשר נדרש ליצור סביבה בטוחה עבור כל בני הבית, מגדול ועד קטן.

לא כולם מסכימים עם הגישה שהכלב צריך לדעת את מקומו בבית על ידי ענישה והפגנת דומיננטיות מצד הבעלים, ולכן השיטה החיובית היא בדרך כלל הרווחת ביותר. אך כאמור, כל מקרה לגופו, בעיקר אם מדובר בכלב עם אופי עקשן ומורכב שחשוב להרגילו במהירות וביעילות לחיים בבית עם ילדים.

כך או כך, יש למצוא מאלף מקצועי שמתאים לשיטה בה בעל הכלב מעוניין לגדל בו את הכלב, רצוי לבחור בכזאת שתבנה מערכת יחסים חזקה ואוהבת בין הכלב לבעליו.

שיטות לאילוף כלבים

אולי תאהבו גם את