חיפוש

היתרונות והחסרונות של גישור לעומת בוררות

אפילו המילים גישור ובוררות שונות זו מזו באופן מהותי. גישור, מהמילה גשר ובוררות נגזרת מהפועל לברור, לבחור. ההבדלים ממשיכים כמובן גם באופן התנהלות ההליכים ובכל זאת לא פעם אנחנו מתבקשים לבחור בין השניים ובדיוק בשביל זה הכנו עבורכם סיכום ממצה וברור של הנושא.

 

מה בין גישור לבוררות?

גישור ובוררות הן שתי דרכים ליישוב סכסוכים שנחשבות לאלטרנטיבה להליך משפטי. למעט המטרה המשותפת והבחירה להיעזר בגורם שלישי, מדובר בשני הליכים שונים במובהק: הבחירה בבוררות מבוססת בדרך כלל על החלטת בית משפט להעביר את הסכסוך ליישוב באמצעות בוררות (למידע נוסף היכנסו לאתר עכשיו).

יש לבורר ידע משפטי מקצועי, על פי רוב וכן הוא בעל סמכויות להזמין עדים ולבקש להציג ראיות ובסיום ההליך הוא מציג את פסק הבורר. גישור הוא בחירה בניסיון להגיע לפשרה עם הצד השני בסכסוך, ולעשות זאת בליווי ובסיוע של מגשר. בסיומו של הליך גישור מגיעים הצדדים בסכסוך להסכמה משותפת.

 

יתרונות הגישור

גישור הוא תהליך וולונטרי לכל אורכו והוא מתאים מאוד בסכסוכים בהם לצדדים יש גם אינטרס משותף, למשל שמירה על מערכת יחסים תקינה בתוך המשפחה, במקרה של גירושין או של סכסוך בעסק משפחתי. הליך הבוררות דומה יותר להליך המשפטי ואין בו בהכרח, מימד של שימור הקשר או של פשרה.

בנוסף, תהליך הגישור נחשב לקצר יותר ויקר פחות מההליכים המקבילים. בנוסף, בבוררות יש מידה של חובה, לתהליך ולפסק הבורר שנקבע על ידיו ומוצג לצדדים כהכרעה מנומקת. ההסכם המתקבל בהליך גישור הוא תוצאה של עבודה משותפת של הצדדים לטובת יישוב הסכסוך.

 

חסרונות הגישור

בכל מקרה בו הצדדים אינם מסוגלים או שאינם מעוניינים להגיע לפשרה בהליך אקטיבי משותף, אין התאמה להליך גישור. העובדה שהגישור הוא וולונטרי לכל אורכו, מסכנת את התהליך בכל אי הסכמה שעלולה להפוך לאיום בעזיבת התהליך ואף לנטישה פתאומית ברגעי משבר. במקרים כאלה, בהם הסכסוך לא מתאים לגישור באופן מובהק, בחירה בבוררות עולה בהרבה על הליך משפטי ארוך ויקר.

 

מה עדיף?

כאמור, הבחירה בין גישור לבוררות היא החלטה שראוי לבסס על סוג הסכסוך ועל מערכת היחסים בין הצדדים, אם קיימת. ישנם סכסוכים בהם יש צורך בהכרעה של צד שלישי חיצוני ולא בניסיון לייצר פשרה, ויש רבים כאלה. בנוסף, הליך בוררות מתחיל בחתימה על הסכם בוררות שמחייב את הצדדים לתהליך ומאפשר התקדמות בתהליך מבלי לחשוש מסיומו הפתאומי. בסיום תהליך הבוררות מגיש הבורר את פסק הבורר שלו בצירוף הנמקה מפורטת.

 

סיכום

בוררות היא הדרך לעקוף את בית המשפט אבל לנהל הליך דומה, במבנהו וגם, לבחירת הצדדים, מבוסס על סדרי דין ודיני ראיות ובמקרים מסוימים, אף על הדין המהותי. בעזרת בורר מעולם המשפט הבוררות היא הליך קל, זול וקצר הרבה יותר מאשר האפשרות לנהל משפט. אלטרנטיבה אמיתית ליישוב סכסוכים בבית המשפט.

גישור מול בוררות

אולי תאהבו גם את

תרגום תואר מחול
מי רשאי לתרגם תואר מחו"ל?

כאשר אנשים ממדינות שאינן דוברות עברית או שאינן דוברות אנגלית משיגים תארים בחו"ל ורוצים לממש הזדמנויות לימודיות או מקצועיות בישראל, תרגום התואר שלהם הופך להיות

קראו עוד »