חיפוש

האם אפשר להישפט על האזנות סתר?

בעולם שעובר תהליך דיגיטציה מואץ עם כל שנה שחולפת, הטכנולוגיה מאפשרת חדירות לפרטיות בדרכים שונות ולעיתים תכופות. פריצות לטלפון הסלולרי, האזנות למכשירים ניידים ותוכנות הקלטה ורוגלה קיימות כיום במגוון צורות. חשוב להכיר את החוק המגדיר האזנת סתר כעבירה פלילית, וגם את היוצאים מן הכלל. 

 

חוק האזנות סתר

נגישות המידע האינסופית בעקבות השינויים הרבים שחולל האינטרנט בחיינו, מעמידים מדי יום את שאלת פרטיותו של כל אדם. בהגדרה היבשה, האזנת סתר היא כל הקשבה, הקלטה או פיקוח על שיחה של צד שלישי שאינו חלק מהשיחה כלל. האזנות סתר מתבצעות בדרך כלל לצורך איסוף מידע או במסגרת חקירה, אך הדבר מהווה פגיעה בזכות לפרטיות, ולא נחשבת לדבר עבירה רק במקרים מסוימים.

 

העונש הפלילי בגין האזנות סתר

בשל הפגיעה בפרטיותו של האדם, ובלבד שהאזנת הסתר נעשתה בלא הסכמתם של אף אחד מהצדדים להם האזינו או אשר אותם הקליטו, האזנת סתר אסורה על פי חוק והעונש בגין עבירות הקשורות בו עשויות להגיע לעד חמש שנות מאסר בפועל. המשטרה תפתח בחקירה בגין האזנת סתר אסורה או חוק הגנת הפרטיות. בלי קשר להליך הפלילי האפשרי במקרים אלה, האדם שהוקלט ללא ידיעתו ובעצם שלא כדין, יכול להגיש תביעה אזרחית שיכולה להוביל לקבלת פיצויים של עד 50 אלף שקלים ללא צורך בהוכחת נזק שנגרם לו.

 

מקרים יוצאים מהכלל

האזנות סתר נחשבות ללא ספק לתחום אפור, שכן הן בהחלט מותרות במקרים מסוימים, בראש ובראשונה כאשר הדבר נוגע לביטחון המדינה. החוק מתיר לרשויות החוק והבטחון, כמו למשל המשטרה גופים אחרים כמו שב"כ והצבא, לבצע האזנת סתר, כאשר מדובר באיסוף ראיות למען בטחון המדינה וכאשר קיים חשד לביצוע פשעים ועבירות שונות. כאשר בכוונת המשטרה לבצע האזנת סתר, היא מחויבת להגיש בקשה לבית משפט מחוזי בה הנשיא ידון ויאשר על פי הצורך, ותוקף ההאזנה יהיה בדרך כלל לשלושה חודשים, כאשר ניתן להאריכה בהתאם להתקדמות החקירה.

 

אמצעים להאזנות סתר

הודות להתפתחות הטכנולוגית הנרחבת בתחום, חוקרים פרטיים מחזיקים באמצעים רבים לצורך האזנות סתר. הם יכולים לא רק לבצע האזנות סתר, אלא לאושש או להפריך את החשדות שלכם אם אתם חוששים שמאזינים לכם. הדבר נעשה בדיסקרטיות מוחלטת ובמקצועיות גרידא, ואם אכן מאזינים לכם, חוקר מנוסה יאתר את ההאזנה וישים לה סוף.

 

ערפל מוסרי

אין ספק שהסוגייה המוסרית של האזנת סתר היא מורכבת. אם ניקח לדוגמה את אחד הנושאים החמים בכותרות, משפט נתניהו, נגלה שישנן טענות לאי סדרים בנוגע לאופן החקירה ובין היתר גם לביצוע האזנות סתר ודליית מידע מטלפונים ניידים של חשודים ללא צו. המשקל שיש לנסיבות האזנות סתר הוא גדול, וכן עשוי למוטט או לבנות תיק בהתבסס עליהן. חשוב להתייעץ עם גורמי חקירות מוסמכים אם אתם חושדים שנפלתם קורבן להאזנות סתר, ואם ביצעתם בעצמכם האזנת סתר אסורה, דעו כי יש לכך השלכות חמורות.

הקלטת שיחה

אולי תאהבו גם את

תרגום תואר מחול
מי רשאי לתרגם תואר מחו"ל?

כאשר אנשים ממדינות שאינן דוברות עברית או שאינן דוברות אנגלית משיגים תארים בחו"ל ורוצים לממש הזדמנויות לימודיות או מקצועיות בישראל, תרגום התואר שלהם הופך להיות

קראו עוד »