חוק שירותי תעופה, הידוע יותר כחוק טיבי, הביא עמו שינויים מהותיים בזכויות הנוסעים בטיסות היוצאות מישראל או נכנסות אליה. החוק שנחקק בשנת 2012 במטרה להבטיח לנוסעים פיצוי והטבות במקרה של עיכובים, ביטולים ושינויים בתנאי כרטיס הטיסה, יצר סטנדרט חדש בשוק התעופה
ככה מבטלים היום טיסות
אחד השינויים המשמעותיים ביותר בחוק טיבי נוגע לאופן שבו טיסה מבוטלת מוגדרת, והזכויות הנלוות לכך. בעבר, במקרים רבים של ביטולי טיסות, נוסעים לא היו מקבלים פיצוי הולם ולא היה חוק שקובע כיצד יש לפעול במצבים כאלה. חוק טיבי מגדיר "טיסה שבוטלה" לא רק כטיסה שלא התקיימה בפועל, אלא גם כטיסה שהמריאה באיחור של שמונה שעות לפחות מהמועד המתוכנן.
רוב האנשים מתייחסים רק לסעיפים של חוק טיבי ביטול טיסה, אבל הוא מגלם בתוכו שינויים נוספים. למשל, הנוסעים שטיסתם בוטלה זכאים לשירותי סיוע, הכוללים מזון ומשקאות בזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון במקרה של צורך בלינה, שירותי הסעה וכן אמצעי תקשורת. שינוי זה מעניק לנוסעים תמיכה מיידית בעת ביטול הטיסה, ומשפר את חווייתם גם בתנאים בלתי צפויים.
מתי מקבלים כרטיס טיסה חלופי?
החוק מחייב את מפעיל הטיסה להציע לנוסעים כרטיס טיסה חלופי או להשיב להם את מלוא התמורה ששולמה בעד כרטיס הטיסה. זהו שינוי חשוב שמבטיח שהנוסעים יוכלו לבחור אם להמשיך ליעדם או לקבל בחזרה את הכסף שהשקיעו בטיסה.
הכרטיס החלופי חייב להיות בתנאים דומים ככל האפשר לכרטיס המקורי, כלומר באותה מחלקת שירות ובמועד המוקדם ביותר האפשרי. נוסעים יכולים גם לבחור כרטיס למועד מאוחר יותר אם זה מתאים להם יותר, אך בכל מקרה הם אינם נדרשים לשאת בתשלום נוסף עבור ההחלפה.
שינוי באופן מתן הפיצוי
חוק טיבי גם מגדיר לראשונה את זכאותם של הנוסעים לפיצוי כספי במקרה של ביטול טיסה או עיכוב משמעותי. הפיצוי הכספי נקבע בהתאם למרחק הטיסה, כאשר ככל שהטיסה ארוכה יותר, סכום הפיצוי עולה. החוק מפרט שלוש קטגוריות עיקריות לפיצוי כספי: טיסות למרחק של עד 2,000 ק"מ, טיסות עד 4,500 ק"מ וטיסות למרחקים ארוכים יותר. לדוגמה, נוסעים בטיסה למרחק העולה על 4,500 ק"מ יהיו זכאים לפיצוי של 3,460 שקלים חדשים, בעוד שנוסעים בטיסה קצרה יותר יזכו לפיצוי נמוך יותר, בהתאם לטבלה שמפורטת בחוק. זו הפעם הראשונה שנוסעים בישראל יכולים לקבל פיצוי כספי כזה, וזה שינוי מרכזי בשוק התעופה שמחייב את חברות התעופה להעניק פיצויים בסטנדרטים מחמירים.
שינוי חשוב נוסף שנקבע בחוק טיבי הוא הטיפול בעיכובי טיסות. החוק מפרט את זכויות הנוסעים במקרה שהטיסה מתעכבת בשעות רבות מעבר למועד המתוכנן. אם טיסה מתעכבת בשעתיים לפחות, הנוסעים זכאים לקבל מזון ומשקאות ללא תשלום, וכן שירותי תקשורת כמו שיחות טלפון ומשלוח הודעות.