דימוי עצמי וביטחון עצמי

דימוי עצמי הוא התמקדות במראה האישי, ומהווה כיום את שיא כל הזמנים בתרבות, כולל הפוטנציאל להגברה משמעותית בדימוי עצמי שלילי. לעיתים קרובות, מתבטא הדבר במעגל קסמים. ככל שאדם מתמקד בדימוי העצמי שלו, כך הוא נוטה לחוש רע יותר לגבי עצמו. זוהי אובססיה המולידה חוסר שביעות רצון עצמי.

דימוי עצמי ירוד מגביר את הסיכון להתנהגויות קיצוניות הקשורות לחוסר ביטחון, וחוסר שביעות רצון מהמראה ומהאישיות מוביל לסיכון גבוה יותר לעיסוק בפרקטיקות מסוכנות לשליטה במשקל ובמראה. דיאטה קיצונית, תרגול גופני כפייתי, שימוש מוגבר בחומרים משלשלים, הקאות תכופות, עישון ושימוש בסמים, קשורים כולם לדימוי עצמי שלילי.

דימוי עצמי

גורמים המשפיעים על דימוי עצמי

דימוי עצמי בריא כרוך בהבנת הגורמים הניתנים לשליטה, ונקיטה בצעדים לשמירה על בריאות הנפש. טיפול פסיכולוגי משפר דימוי עצמי ירוד. אדם חווה דימוי עצמי חיובי כשיש לו תפיסה מציאותית לגבי האישיות והמראה שלו, והוא בטוח בעצמו בדיוק כפי שהוא.

דימוי עצמי חיובי כרוך בהבנה כי בריאות נפשית ופיסית מגיעה בצורות ואופנים רבים, והבנה כי מראה פיסי מעיד מעט מעוד על האופי או הערך של אדם. דימוי עצמי בריא פירושו כי ההערכה הגופנית נשמרת בנפרד מתחושת הערך העצמי, כך שאדם אינו מבלה זמן מוגזם בדאגה בקשר למזון, משקל וקלוריות.

דימוי עצמי שלילי עשוי להיות כרוך בתפיסה מעוותת של גודל או האופי האישי, כמו גם רגשות מוגברים של בושה, מבוכה וחרדה. אנשים עם דימוי עצמי שלילי נוטים לחוות את עצמם כנכשלים, פגועים נפשית, בעלי הערכה עצמית נמוכה, סובלים מחרדה, דיכאון, ובעיות בתפקוד המיני.

מצבים אלו משפיעים על מערכות יחסים עם בני משפחה וחברים, כמו גם מובילים לבעיות בעבודה או בלימודים, עד כדי מחשבות על התאבדות. למרבית המזל, דימוי עצמי שלילי ניתן לטיפול, עד שאדם לומד לחוש טוב יותר עם עצמו מבחינה רגשית ומסוגל לתפקד היטב בחיי היומיום.

טיפול לשיפור הביטחון והדימוי העצמי

טיפול פסיכולוגי מקצועי מתבצע בהדרגה עד שאדם משיל מעצמו את הדימוי העצמי המושרש בו, מוצא בתוכו את התשובות לספקות העצמאיים, ומנתק את עצמו מ"הקולות בראש" הגורמים לו לחשוב כי אינו מוצלח.

כבר לאחר מספר מפגשי טיפול, מתחיל המטופל לחוות את עצמו באופן חיובי יותר. הוא מקבל כלים המסייעים לו לסגל תפקוד מתוך ביטחון עצמי נטול תחושת חוסר אונים, הוא יכול לבטא את עצמו בבהירות, לחוות אינטימיות בריאה וזוגיות משגשגת.

המטפל מלמד את המטופל להעז, לקחת יוזמה, לשפר את התקשורת שלו בינו לבין עצמו, ובינו לבין אחרים, הוא חש ביטחון לדבר בציבור, ומפגין יכולות אישיות בעבודה ובלימודים. הטיפול מנקה את הפחדים והאמונות העצמיות השליליות, מתגמל ומעצים. המטופל מסגל תחושת ייעוד, חשיבה אינטליגנטית גבוהה יותר, שמחת חיים וכמובן, דימוי עצמי משופר וחיובי.

בתום הטיפול רוכש המטופל כים המסייעים לו להמשיך ולתרגל חשיבה חיובית ודימוי עצמי משופר, כמו גם תרגילים המסייעים לו להתמודד באופן יעיל יותר עם מחשבות ורגשות שליליים המתעוררים בזמנים שונים.

מאמרים מרתקים נוספים:

איך לגדל ילדים עם ביטחון עצמי? – טיפים

דימוי עצמי נמוך

מבחן לדימוי עצמי – נמוך או גבוה?

ani.co.il
צור קשר: